سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صیغه

اوقات شرعی
[ و فرمود : ] اگر بدین شمشیرم بر بینى مرد با ایمان زنم که مرا دشمن گیرد ، نگیرد ، و اگر همه جهان را بر منافق ریزم تا مرا دوست دارد ، نپذیرد ، و این از آن است که قضا جارى گشت و بر زبان پیامبر امّى گذشت که فرمود : اى على مؤمن تو را دشمن نگیرد و منافق دوستى تو نپذیرد . [نهج البلاغه]

:: ParsiBlog ::KhazoKhil ::

 
 
منوی اصلی

 RSS 
خانه
شناسنامه
پست الکترونیک
ورود به بخش مدیریت


بازدید امروز: 2
بازدید دیروز: 2
کل بازدیدها: 802529

 
 
درباره خودم
صیغه
مشاور
هدف از راه اندازی وبلاگ کمک به دختران و زنان پسران و مردان مذهبی است که شرایط ازدواج موقت از نظر شرعی را دارند ولی حیا به انها اجازه نمی دهد به جایی مراجعه کنند. در صورتی که شما دختر یا زن مطلطقه یا زن بیوه و یا مرد مجردی که مذهبی بوده و شرایط ازدو.اج موقت را داری فقط کافی است با ایمیل من SEGHEH1@YAHOO.COM تماس بگیریدو یا ای دی من را SEGHEH1 اد کنید تا در شهر خودتان شرایط را برای معرفی با یک مورد مناسب برای ازدواج شرعی ولی موقت فراهم کنم. خواهشمند است تمامی شرایط جسمی و سنی و خانوادگی و اعتقادی خود را بنویسید.
 
 
لوگوی وبلاگ
 
 
خبرنامه
 
 
طراح قالب

 طراح : پایون  

 
 
آرشیو

بهار 1386

 
 
لینک دوستان

فصل انتظار
تکنولوژی کامپیوتر
دل نوشته

 
 
لوگوی دوستان





 
 
وضعیت در یاهو

یــــاهـو  

 
 
همه چیزصیغه
 

مقدمه:

خداوند متعال برای هر دری کلیدی و برای هر دردی در مانی افریده است و تنها راحل شهوت فقط ازدواج است که ان به دو صورت انجام می شود ازدواج دائم و ازدواج موقت که به ان صیغه یا متعه هم می گویند و اسلام انرا جایز و در صورتی که احتمال داشته باشد جوانی به سوی گناه کشیده شود حتی انرا واجب هم دانسته است پس از نظر شرعی نه تنها هیچ اشکالی ندارد بلکه واجب هم می باشد

سراغاز و پیدایش ازدواج موقت

این رحمت در وقتى نازل شد که مـسـلـمـانـان بـه آن نیاز زیادى داشتند, زیرا اصحاب پیامبر با آن همه پارسایى و تقوا نتوانستند بر غریزه جـنـسـى و هیجان شدید صبر و تحمل کنند به همین خاطر به پیامبر شکایت کردند و از حضرت خواستند اجازه بدهد که خود را از مردانگى بیاندازند و خود را اخته کنند بخارى در صحیحش از قیس از عبداللّه نقل کرده که گفت : دریکى از غزوات همراه پیامبر بودیم و زنـهـایـمـان بـا مـا نـبـودند به پیامبرعرض کردیم : آیا اجازه مى دهید خودمان را اخته کنیم و از مردانگى بیاندازیم ؟

حـضـرت ما را از آن کار نهى کرد و فرمود با زنها ازدواج موقت کنید و به مومنان فرمود: اى مـؤمـنـان ! چـیـزهـاى پـاک وپـاکـیـزه اى کـه خداوند براى شما حلال کرده ,بر خود حرام نکنید

ازدواج موقت - صیغه غیر دائم - متعه

ازدواج موقت از نظر شرعی کاملا مجاز می باشد و رحمتی از جانب خداوند برای بندگانش است و از همان اغاز اسلام و در زمان پیامبران و امامان ما این امر بسیار رواج داشته و یک کار پسندیده نزد خداوند بشمار می رود و خواندن صیغه نشانه رضایت طرفین و خداوند متعال است

امام علی می فرماید:مـتـعه یا عقد موقت رحمتى است که خدا بوسیله آن بر بندگان خود رحم کرد و اگر نهى عمر از آن نبود, به تحقیق جز انسان هاى بدبختت و سیه روز کسى زنا نمى کرد

مسأله ازدواج موقت از نظر تئوریک هم کاملا پذیرفته شده است و برخی از متفکران بزرگ غربى، مانند راسل نیز یکى از راه هاى حل مشکلات جنسی را ازدواج موقت می داند

مقایسه ازدواج دائم و ازدواج موقت

تشابه هر دو از کارهای پسندیده نزد خداوند است و از این رو پیامبر فرموده ازدواج از سنت من است و هر کس ازدواج کند نیمی از ایمان و دینش کامل می شود منظور هم ازدواج دائم و هم از دواج موقت است

در هر دو ایجاب از طرف زن و قبول از طرف مرد است یعنی خطبه عقد را زن یا موکل زن مـى خـوانـد و مرد باید بگوید: قبول کردم

هر دو برای رفع نیاز عاطفی و جنسی و شهوت است

در هر دو مادر زن به مرد و دختر به پدر مرد محرم می شوند

در هر دو مهریه تعیین می شود

در هر دو خواستگاری از جانب مرد است

تفاوت

ازدواج دائم: این ازدواج برای کسانی است که می خواهند تشکیل خانواده بدهند و برای همیشه با هم زنگی کنند و بچه دار هم بشوند و برای این کار صیغه عقد دائم خوانده می شود در ازدواج دائم همه چیز بدست مرد است حتی طلاق به همین علت باید نفقه(خرجی) زن را بدهند

ولی

ازدواج موقت: ازدواج موقت (متعه یا صیغه ) برای کسانی است که می خواهند مدت کوتاهی با هم زندگی کنند و برای این کار صیغه عقد غیر دائم خوانده می شود. نفقه به زن تعلق نمی گیرد چون همه چیز بدست زن است یعنی تعیین مقدار مهریه و زمان و مدت عقد و طلاق بدست زن می باشد و زن می تواند هنگام عقد هر شرطی بگذارد مثلا حتی زن می تواند بگوید که اصلا با هم جماع نکنیم

نحوه خواندن صیغه عقد غیر دائم

برای خواندن صیغه عقد بعضی ها به دفاتر رسمی ازدواج(محضر) و بعضی هم به دفاتر غیر رسمی می روند و با دادن مقداری پول کسی را به عنوان وکیل انتخاب کنید تا صیغه عقد را بخوانند از انجا که دفاتر رسمی بدون اجازه پدر این کار را نمی کنند و دفاتر غیر رسمی هم پول بیشتری می گیرند می توانید به خود من مراجعه کنید تا بطور رایگان برایتان صیغه عقد را بخوانم و یا شما حتی می توانید صیغه عقد موقت را خودتان بخوانید برای این کار ابتدا طرفین می بایست

حتما مهریه و مدت عقد را دقیق مشخص کنند و بعد زن باید به عربی بگوید

زَوّجْتُکَ نفسی فِی الْمُدّةِ اللِْمعلوُ مَة عَلىَ اللمَهرِ المَعلُوم

Zavvajtoka Nafci Felmoddatelmalooma Alalmahrelmaloom

یعنی خود را زن تو نمودم به مهر و مدتی که تعیین شده

و مرد هم بلافاصله باید بگوید: قَِِِِبلِْت’ یعنی قبول است یا صحیح است

Ghabelto

نکته میزان مهریه و مدت عقد حداقل یا حداکثر خاصی ندارد و طرفین می بایست قبل از عقد میزان مهریه و مدت عقد را مشخص کنند مثلا مهریه میتواند ده هزار تومان و مدت عقد هم میتواند یک ساعت یا یک روز یا یک ماه باشد در ضمن زن می تواند مهریه را بعد از ازدواج ببخشد

اجازه پدر

در صورتی اجازه پدرصد در صد لازم است که دختر باکره ای بخواهد از طریق فرج(عورت) عمل جنسی انجام دهد و این کار بدون اجازه پدر از گناهان کبیره می باشد و درغیر این صورت اجازه لازم نیست مثلا اگر دختر باکره نباشد و یا باکره باشد ولی نمی خواهد از طریق مهبل عمل جنسی انجام دهد لازم نیست از پدر اجازه داشته باشد یعنی وقتی هر دو طرف و خداوند هم راضی باشد مهم نیست کس دیگری هم راضی باشد البته این بستگی به رساله مراجع تقلید دارد مثلا از نظر ایت اله بهجت شرط اجازه پدر لازم است ولی واجب نیست پس این مهم است که مرجع تقلید شما چه کسی باشد

فواید و کاربرد ازدواج موقت

دوری از گناهان کبیره:بعضی ها برای فرو نشاندن شهوت خود و یا ارضای غریزه جنسی مر تکب کارهای غیر شرعی و حرامی مثل استمنا(خود ارضایی) و همجنس بازی و زنا می شوند و با دختران فاحشه بدون خواندن صیغه جماع می کنند این افراد باید بدانند که کارهایی همچون استمنا و همجنس بازی و زنا از گناهان کبیره است و موجب خشم پروردگار می شود و خداوند هم به کسانیکه مرتکب گناهان کبیره می شوند در زندگی هیچ کمکی به انها نمی کند به همین علت اینگونه افراد همیشه با مشکلات بسیاری مواجه می شوند در صورتیکه انها می توانستند از راه شرعی و حلال نیاز جنسی خود را برطرف کنند

جوانان مجرد : اینگونه افراد که شهوت جنسی در انها بسیار زیاد است و فعلا شرایط ازدواج را ندارند هم اکنون سن ازدواج بالا رفته و اگثر جوانها قادر به ازدواج نیستند در حالی که دیگر صبر و تحمل ندارند نمی توانند دیگر شهوت خود را کنترل کنند به همین علت برای اینکه سوی گناه نروند ازدواج موقت بهترین راهی است که می تواند مشکلات جوانان را حل کند

دوری از همسر:مردهایی که در مسافرت و دور از زن خود هستند و یا به علت بارداری همسرشان نمی توانند با او جماع کنند می توانند بدون اینکه مرتکب گناه شوند زنی را صیغه کنند

دوستی دختر و پسر:اگر پسر و دختری با هم دوست و علاقه زیادی به هم داشته باشند و بخواهند روابط صمیمانه ای با هم داشته باشند و دست هم را بگیرند و یا دستشان را بر گردن هم بیاندازند و حتی عمل جنسی با هم انجام بدهند باید حتما به یکدیگر محرم شوند تا مرتکب گناه نشوند زیرا خلوت کردن پسر و دختر نا محرم و دست زدن به هم و یا دیدن موی دختر حرام و گناه می باشد

شناخت بیشتر:اگر دو نفر می خواهند در اینده با هم ازدواج دائم کنند برای اینکه همدیگر را بهتر بشناسند و ازدواجشان منجر به طلاق نشود می توانند با هم ازدواج موقت بکنند و با هم بیشتر صحبت کنند و یا با هم به گردش بروند و با هم شوخی کنند

ایدز:زنان خیابانی و دختران فراری یا در کل تمام فاحشه ها که هر روز بدون رعایت مسائل بهداشتی با چندین نفر عمل جنسی انجام می دهند اکثرا به بیماری اچ ای وی یا همان ایدز مبتلا هستند و بهتر است برای دوری از این بیماری با اینگونه افراد رابطه جنسی نداشتته باشید و یک زنی را جهت صیغه برای خود پیدا کنید

زنان بیوه: زنان بیوه ای که بنا به دلایلی شوهر ندارند مثلا طلاق گرفته اند و یا شوهر انها فوت کرده است چون پرده بکارت انها پاره شده بیش از اقایون نیاز به فرو نشاندن شهوت دارند و همه انها اماده برای صیغه هستند و بهترین کس برای صیغه کردن هستند این کار گناه که ندارد هیچ تازه کلی هم ثواب دارد پس بدنبال یک زن بیوه بگردید البته سن انها مهم نیست اگر از شما خیلی هم بزرگ باشند باز هم مهم نیست

گناهان کبیره

تمام انسانها را خداوند خلق کرده و به همه قوت شهوانی را افریده و همه از این نعمت بزرگ بر خوردارند ولی هنگام طغیان شهوت راه استفاده انرا نمی دانند به همین علت سوی گناهان کبیره می روند

ایا می دانید گناهان کبیره چه گناهانی هستند این نوع گناهان موجب خشم خداوند می شود و به همین راحتی بخشیده نمی شوند مثل

اولین و بزرگترین گناه لواط یا هم جنس بازی

دومین گناه کبیره استمنا یا خود ارضایی و یا جلق برای اقایان

سومین گناه کبیره زنا یعنی جماع یا نزدیکی یا همان رابطه جنسی با زنان نامحرم و یا محارم مثل عمه خاله مادر خواهر

ایا از اتش جهنم نمی ترسید یا از اینکه خداوند هیچ موقع در زندگی به شما کمک نکند و دائم با بلاهای گونا گونی مواجع شوید پس چرا از دستورات خداوند پیروی نمی کنید مگر خواند صیغه کار مشگلی است

تعریف گناه

گناه به کاری گفته می شود که با انجام دادن ان مو جب خشم خداوند و دیگران شویم پس ما زمانی مرتکب گناه نمی شویم که به کسی هیچ اسیب و ضرری نرسانیم و هیچ کس از دست ما ناراضی نباشد و شکایتی هم نداشته باشد و تمام دستورات خداوند دا در ست اجام دهیم و خواندن صیغه نشانه رضایت طرفین و اجرا کردن دستورات خداوند است پس اگر هم هر دو طرف و هم خداوند راضی باشد شما مرتکب هیچ گناهی نمی شوید و نیازی نیست که کس دیگری هم راضی باشد یا نباشد در ضمن یک دختر باکره که میخواهد از طریق مهبل عمل جنسی انجام دهد بدون اجازه پدر نمی تواند ازدواج موقت کند

 

ترویج ازدواج موقت در فر هنگ ما

متاسفانه فرهنگ ازدواج موقت در جامعه ایران جا نیفتاده است و دولت و پدر و مادر ها ازدواج موقت را از نظر خانوادگی و قانونی جرم می دانند و نه تنها از نظر شرعی هیچ اشکالی ندارد بلکه اسلام انرا به همه جوانانی که شرایط ازدواج را ندارند و ممکن است که بسوی گناه کشیده شوند توصیه کرده و حتی انرا واجب دانسته است و کسانی که مانع از ازدواج موقت جوانان شوند و جوانان هم بسوی گناهان کبیره کشیده شوند در گناه انها شریکند چوم مقصر اصلی کسانی هستند که از ازدواج موقت جلوگیری کرده اند

در ایران هزاران هزار زن بیوه وجود دارد که همگی منتظرند تا با کسی صیغه شوند ولی چون از وجود چنین وبلاگی بی خبرند وارد این وبلاگ نمی شوند تا هم مشکل این زنان و هم مشکل این اقایان حل شود به همین علت اکثر کسانیکه در قسمت نظرات مشخصات خود را داده اند پسر هستند از همه شما عزیزان خواهشمندم ادرس این وبلاگ را در وبلاگها و سایتها مخصوصا سایتهای دوستیابی به دختران معرفی کنید تا انها هم خودشان وارد این وبلاگ شوند و مشخصات خود را بدهند و این وبلاگ را به اشنایان خود معرفی کنند

خیلی از دختر پسر ها در خیابانها و پارک ها بدون اینکه بهم محرم با شند دست هم را می گیرند و یا در کل مرتکب گناه می شوند بدون انکه به فکر اخرتشان باشند دست دادن به نامحرم گناه است ولی بعضی از همین افراد به خواندن صیغه اعتقاد ندارند و می گویند اگر این کار گناه باشد با خواندن صیغه هم گناه دارد ولی اصلا اینطور نیست

شاید بعضی این مطالب گفته شده را باور ندارند که این بستگی به اعتقادات و مرجع تقلیدتان دارد البته به این هم بستگی دارد که هدف شما از صیغه خواندن چه باشد شاید شما بخواهید در اینده با دوستتان ازدواج کنید و یا بخواهید کنار او راحت باشید و دست همدیگر را بگیرید و یا حتی عمل جنسی انجام دهید



مشاور(شنبه 86 اردیبهشت 1 ساعت 1:28 صبح )

دیدگاه‌های دیگران ()

 
 
طریقه خواندن صیغه ازدواج موقت

طریقه خواندن صیغه ازدواج موقت

خواندن صیغه توسط مرد و زن کافی است و نیازی به  شخص دیگری ندارد.اگر خود زن و

مرد بخوانند کافی است و اگر عربی بلد نیستند می توانند به زبان دیگر بخوانند بعد از

 تعیین مدت صیغه (ازجهت زمانی ) و مبلغ مهر به طور دقیق زن میگوید :

زَوَِّ جتُکَ نفسی فی المُدة المَعلومَه علی المِهر المَعلوم

سپس مرد میگوید : قَبلت ُ.

به زبان فارسی به این شکل است :

زن بگوید . من خودم را به ازدواج تو در آوردم با مهریه معلوم ودر وقت معین

مرد بگوید : قبول کردم

جهت یادآوری دوستان عرض کنم که قبلا باید مقدار مهریه و مدت ازدواج تعین شده با شد .بعد صیغه عقد خوانده شود.



مشاور(شنبه 86 اردیبهشت 1 ساعت 1:23 صبح )

دیدگاه‌های دیگران ()

 
 
چه کسی ازدواج موقت را ممنوع کرد.

 ازدواج موقت یا متعه که در زبان عامیانه به صیغه هم معروف است  بوسیله خلیفه دوم عمر بن الخطاب بصورت نا بحق و جاهلانه وبا تعصب کور کورانه جاهلی معطل گشته است و ایشان طی یک فرمان که صادر کرد در برابر حکم خدا ایستادگی نمود و به اصطلاح علما اجتهاد در مقابل نص کرد و گفت :  «متعتان کانتا حلال علی عهد رسول الله وانا احرمهما و اعاقب علیهما متعه النسا ومتعه الحج» دو متعه در زمان حضرت رسول الله حلال بودند ولی من انها را  حرام میکنم وهر کس که به این دو عمل کند من او را مورد عقاب وسرزنش قرار میدهم . که جامعه اسلامی را از این درب رحمت الهی محروم نمود و بکلی آن را بر مردم مسلمـان بست کــهاگر چنانچه این حکم معطل نمیماند کمتر کسی دچار زنا و ارتکاب کار حرام می شود. همانطور که حضرت امیر المومنین امام علی (ع) فرمودند : « لولا ابن الخطاب نهی عن المتعه ما زنی الا شقی» اگر چنانچه عمر ابی الخطاب از ازدواج متعه نهی نمی کرد هیچ کس زنا نمی کرد فقط افراد پست. وبرای همین است که علی (ع) و اهل بیتش وشیعیانش به آنچه که عمر در امر متعه حرام کرده است اعتنا  نکردند  



مشاور(شنبه 86 اردیبهشت 1 ساعت 1:22 صبح )

دیدگاه‌های دیگران ()

 
 
معرفی کتاب

هدیه آسمانی ازدواج موقت

مولف : نوروز صدری

ناشر : انتشارات سبط النبی                                              

قیمت :  11000ریال

سال چاپ : 1383

تعداد صفحه :240صحفه

قطع : رقعی

در این کتاب به بیانی ساده در قالب حدیث و حکایتهای مستنداز ائمه.اصحاب و دیگران به بیان ضرورت ازدواج موقت وفرهنگ سازی در این زمینه پرداخته است فهرست کتاب را می توانید مطالعه کرده و اگر خواستید کتاب را تهیه کنید به سایت http://www.mahdibook.blogfa.com/ مراجعه کنید



مشاور(شنبه 86 اردیبهشت 1 ساعت 1:21 صبح )

دیدگاه‌های دیگران ()

 
 
رابطه ازدواج موقت با ایدز

ایدز در حال حاضر چهارمین علت مرگ ومیر بشرمی باشد که پیش بینی می شود تا سال 2010 مقام اول را از آن خود نماید. در دنیا یک عزم جهانی برای پیشگیری از ایدز صورت گرفته است باید هر چه سریعتر در این زمینه اقدام شود.  باید قبل از اینکه وارد رفتارهای پر خطر آمیزشی  شوید باید به  یشگیری از بیماری ایدز بپردازند، رسانه ها باید به طور دائم و پیگیر برای جوانان برنامه‌‏های آموزشی داشته باشند و آنها را از عواقب این رفتارهای پرخطر آگاه کنند. یکی از راههای پیشگری ایدز ارتباط سالم و قانون مند بین دو جنس مخالف می باشد اگر هردو طرف پای بند به اصول اعتقادی دین مبین اسلام باشند هیچگاه در چنین پرتگاهی قرار نخواهند گرفت چراکه احکام پیشرفته و دقیق اسلامی انسان را از مبتلا شدن به هر مر ضی حفظ خواهد کرد . متعه یاصیغه و یا همان ازدواج موقت اگر با اجرای دقیق صورت بگیرد .هرگز کسی آسیب نخواهد دید . زنان بسیاری هستند که در اثر حوادث مختلف شوهران خود را از دست داده اند و همچنین مردان زیادی هستند که امکان ازدواج دائم برای آنها فراهم نیست .پس به نظر شما این دو گروه از جامعه که همه احساسات و غرائز یکسانی دارند . و در این جامعه زند گی می کنند برا ی  رفع نیاز فطری و خدادادی خود چه را هی را باید پیش بگیرند .

 آیا ارتباط ناسالم که مساوی است با هزاران گرفتاری ؟
آیا ارتباط سالم و قانو نمند ؟



مشاور(شنبه 86 اردیبهشت 1 ساعت 1:20 صبح )

دیدگاه‌های دیگران ()

 
 
ازدواج موقت
دوستان عزیز... چون سر موضوع ازدواج موقت خیلی بحث در گرفت و تا حدودی هم احساس میکنم نتونسته بودم اونچیزی که تو ذهنمه را درست منتقل کنم تصمیم گرفتم کمی موضوع را روشن تر کنم.

1. منظور من از ازدواج موقت قانون تعدد زوجات نبود و اون بحث دیگریه که احتمالا یه بار دیگه در موردش مینویسم.
2. ازدواج موقت برای زوجهای جوان (به شرط اینکه تعصباتی مثل دست نخورده بودن زن و غیره حذف بشه) فرصت عالی ایه که زوجها هم دیگه را بشناسن و بعد تشکیل زندگی دائم بدن.
3. در هر ازدواجی طرفین میتونن شرایطی بذارن. مثلا کسی در ازدواج موقت میتونه شرط بذاره که مثلا سکس نداشته باشن. یا مثلا اینکه مرد زن دیگه ای نگیره و غیره و غیره. بنابراین مواردی که منجر به تعدد زوجات میشه مشکل قانون ازدواج موقت نیست. چون اگر قانون ازدواج موقت نبود هم باز مردان میتونستن برن و زن دومی به صورت دائم بگیرن (که البته صدماتش برای زن اول بیشتر هم میبود). ازدواج موقت مثل هر ازدواج دیگه ایه ولی قانونش زمان هم داره. این زمان هم بر خلاف تصور بعضی ها یک ساعت نیست. تمام هزینه های زندگی زن تا 2 ماه بعد با مردیه که باهاش ازدواج موقت کرده و در این 2 ماه زن حق ازدواج دیگه ای نداره.
4. کلا قانون ازدواج قانونیه که به نفع زنانه. واگرنه مثل بسیاری از حیوانات جنس نر قصدش تکثیر ژن با کمترین دردسر ممکنه. مثلا هیچ گوسفندی حمایت پدری نداشته ولی همشون یه مادر حامی داشتن. فقط بعضی از پرنده ها هستن که مفهوم پدر توشون وجود داره. منظورم اینه که بخاطر مسائل فیزیولوژیک و اینکه زن فرزند را به دنیا میاره حمایت مرد کمک بزرگی به زنه که خوب در بسیاری از حیوانات این حمایت وجود نداره. به همین دلیل هم قانون ازدواج برای جنس نر یک قانون مسئولیت سازه. خیلی از مردا حاضر نیستن که این بار مسئولیت را به دوش بکشن و از راه های دیگه ای میل جنسی شون را فروکش میکنن. قانون ازدواج موقت در واقع این راه فرار را قانونی میکنه. مرد مجبور میشه حمایت زن را تا دو ماه به عهده بگیره (حد اقل) و اگر فرزندی به دنیا اومد حامی فرزند باشه و از اون بالاتر قانونا (و نه فقط در حرف) به تعهداتی که در موقع عقد میکنه پایبند باشه. مثلا اینکه با کس دیگه ای ازدواج نکنه.
5. ما نمیتونیم چشممون را روی پاره ای واقعیات (هرچند تلخ) ببندیم. تجارت سکس در تمام دنیا وجود داره و شاید یکی از قدیمیترین انواع درآمد باشه. بعضی تحقیقات قدمت این تجارت را تمدن بابل میدونه! من شخصا معتقدم که هر برخوردی برای سرکوب کردن کامل این تجارت به شکست منجر میشه. یک راه ما اینه که چشممون را روی واقعیت ببندیم و کلا منکر این موضوع بشیم. یک راهمون اینه که سعی کنیم با این تجارت مبارزه عملی بکنیم و کلا از بینش ببریم که این معمولا منجر به زیر زمینی شدن این فعالیت ها میشه. زیر زمینی شدن یک فعالیت معمولا اثر بد یک کار را بدتر هم میکنه. چون یه مافیا هم با خودش به همراه میاره. وانگهی تجربه جمهوری اسلامی در محدود کردن روابط دختران و پسران که نتیجه معکوس گذاشت خودش نشوندهنده این نکته است.

ولی یک راه آخری هم وجود داره و اون اینکه با تجارت سکس مبارزه فرهنگی کنیم ولی وجودشون را قبول کنیم و قانون مندش کنیم. من به راه آخر رای میدم و فکر میکنم ازدواج موقت اینکار را به نحو بسیار خوبی میکنه.

6. آخرین نکته ای که میخوام بگم اینه که تقریبا در تمام دنیا قانون ازدواج موقت وجود داره ولی بهش میگن قانون ازدواج عرفی. یعنی اگر دختر و پسری (زن و مردی) برای مدتی با هم زندگی کنن جوری که عرفا مثل زن و شوهر بوده باشن حتی اگه ازدواج هم نکرده باشن نسبت به هم حقوقی پیدا میکنن. قانون ازدواج موقت به نظر من حتی بهتره چون قبل از شروع این زندگی عرفی طرفین بر سر جزئیاتش توافق میکنن... و پایانش هم ناگهانی نیست و یک حمایت دوماهه از طرف مرد میطلبه.

و اما ممکنه بگین که اونچه در عمل در جامعه اجرا میشه هیچکدوم از موارد بالا نیست و قانون ازدواج موقت بین جوان ها استقبالی نداره و شده راه حلی برای اینکه مردان پولدار سرو گوششون زیادی بجنبه. ولی یادتون نره که هر قانونی هرقدر هم که قانون خوبی باشه باز میشه که ازش استفاده بد بشه. و اگر ما استفاده خوبش رو نمیکنیم مشکل ماست نه مشکل قانون. شاید نبودن قانون ازدواج موقت حتی به نفع جامعه ما بشه ولی این دلیلش بی فرهنگی ماست. در واقع ما خودمون را از مفایدش محروم کردیم و رسیدیم به یک سیستمی که تعداد بسیار زیادی از دختران و پسرانش روابط قاطی پاتی بسیار زیادی با هم دارن و نمیدونم این گروه قراره چجوری در آینده به همسرانشون اعتماد کنن و از وفاداری چقدر میدونن و...
==========================================
پینوشت: لازم شد این چند کلمه را هم اضافه کنم.
در تمام دنیا (بجز احتمالا چند کشور اسلامی) اگر زن و مرد "مجرد" و بالغی قصد داشته باشند که با هم روابطی داشته باشند (حتی برای یک ساعت) هیچ کس نمیتواند متعرض آنها شود و هیچ کس نمیتواند شاکی آنان باشد و حتی اگر با هم دچار مشکلی هم شوند قانون مداخله میکند و این زندگی مشترک را تا حدودی به رسمیت میشناسد. خیلی از دوستان با این قضیه هیچ مشکلی ندارند و شاید حتی معتقدند که در ایران هم باید همین باشد. ولی همین که اسم ازدواج موقت میاید که در واقع همین است و حتی بهتر و قانونی تر به شدت تُرش میکنند که این قانون بربریت است. من در این یک تناقض بزرگ میبینم.

مشاور(شنبه 86 اردیبهشت 1 ساعت 1:15 صبح )

دیدگاه‌های دیگران ()

 
 
ازدواج موقت (غر و غرور)
کلا غر زدن کار ساده ایه. بلاخره هر روشی هر قانونی و کلا هر چیزی یه نقطه ضعفی داره که میشه به اون گیر داد. خیلی از دوستان سیاسی اجتماعی وبلاگستان هم معمولا در موضع غر نشستن ولی راه حلی برای رفع مشکل ارائه نمیکنن. گاهی هم کلا ایرادها متناقضه.

یه مثال میزنم. البته این بحثی بود که با یه دوست مذهبیم چند سال پیش داشتم و اون منا متقاعد کرد که ایرادم بیجاست. من در مورد قانون ازدواج موقت گیر دادم و گفتم که این برای یه جامعه سالم خوب نیست. ولی استدلالهای دوستم در دفاع از این قانون برام خیلی جالب بود. یعنی هرگز من اینطوری فکر نکرده بودم. بذارین خلاصه اون استدلالها را به صورت یه مکالمه براتون بگم:

دوستم (د): به نظر تو اگه یه دختر و یه پسر هما دوست داشته باشن ولی آمادگی ازدواج نداشته باشن (مثلا آمادگی اقتصادی) باید چه کنیم؟ بذاریم با هم باشن یا نباید باشن یعنی زوری از هم جدا نگهشون داریم؟
من (م): به نظر من باید با هم باشن. مث دوست دختر دوست پسرای خارج. به هم وفادارن ولی عجله ای تو ازدواج ندارن تا امکان روحی و اقتصادیشو داشته باشن. تازه این فرصتیه که با هم آشنا شن که اگه دیدن به درد هم نمیخورن ازدواج نکنن.
(د): آیا این دوست دختر پسرای خارج مخفیانه با هم دوستن؟
(م): نه. خانواده هاشون کاملا اطلاع دارن. و یه جورائی ناظر هم هستن.
(د): به نظر تو بهتر نیست علاوه بر خانواده ها این دوستی ثبت قانونی هم بشه؟ که اگه مثلا این دو نفر ناخواسته صاحب بچه شدن قانون از اون بچه و اینکه چه کسی سرپرستشه حمایت کنه؟
(م): منطقی به نظر میرسه. بلاخره ممکنه خانواده ها هم هرکدوم طرف بچه خودشونو بگیرن. یکی باید حرف آخرو بزنه و چه بهتر که قانون باشه.
(د): میشه بگی این فرقش با ازدواج موقت چیه؟
(م): باشه ولی این با فرهنگ ما ایرانیا جور در نمیاد؟ مثلا اگه دختری قبلا با کسی بوده باشه کلی دردسر داره برای ازدواج بعدش.
(د): این تقصیر بی فرهنگی ماست یا تقصیر قانونه؟
(م): تقصیر ماست. ولی الانه این بی فرهنگی اونقدر ریشه دار شده که کاریش نمیشه کرد. برای همین حتی اگه این قانون خوبی باشه نباید الانه اجرا بشه.
(د): و در نتیجه دختر ها و پسرها مخفیانه با هم دوست بشن و اگه هم بچه دار شدن یا بچه را سقط کنن یا منجر به دعوای دو خانواده سر این قضیه بشه؟
(م): راستته ولی اونچیزی که از این ازدواج موقت تو جامعه ما اتفاق میوفته این نیست. هیچ دختر و پسری نمیرن ازدواج موقت کنن. این قانون را کسای دیگه دارن استفاده میکنن.
(د): و این تقصیره قانونه؟ یا تقصیر بی فرهنگی ما؟

شما را نمیدونم ولی من تقریبا متقاعد شدم که ازدواج موقت قانون خوبیه که گیر بی فرهنگی و غرور ما افتاده


مشاور(شنبه 86 اردیبهشت 1 ساعت 1:14 صبح )

دیدگاه‌های دیگران ()

 
 
صیغه

متعه برای جوانان

الان در خیلی از کشورهای جهان رابطه "دوست دختر و دوست پسر" کاملا پذیرفته شده و معمول است. دختر و پسری که به هم علاقه دارند می توانند اوقاتی رو با هم سپری کنند، همفکری و مشورت کنند، به گردش و تفریح بروند، و در ضمن به نیازهای عاطفی خود پاسخ بدهند. در اکثر این موارد میان این دو نفر رابطه عاشقانه و جنسی هم وجود دارد ولی الزامی در آن نیست. در این رابطه پسر و دختر هیچ تعهد قانونی نسبت به هم ندارند ولی معمولا این رابطه با تعهد اخلاقی همراه است به این معنی که در مدتی که این دو نفر به عنوان دوست دختر و دوست پسر با هم هستند، رابطه دیگری با شخص سومی نداشته باشند و به هم وفادار باشند. در صورت بروز خیانت و یا هرگونه مشکل از هر یک از طرفین فسخ این رابطه به آسانی امکان پذیر است. از مهمترین مزایای این رابطه میشه به ارضاء غریزه جنسی دختر و پسر از راه صحیح (ارتباط با جنس مخالف) و آشنایی و کسب مهارت جنسی رو نام برد. شاید مهمترین نقطه ضعف این رابطه هم قانونمند نبودن آن به خصوص در ارتباط با فرزندان احتمالی باشد. در جهان غرب که مسائلی مثل "دست نخوردگی و بکارت" کمتر مورد توجه جامعه هستند، معمولا سوء استفاده جنسی به آن مفهوم که در جامعه ما از آن یاد می شود صورت نمی گیرد و در صورت بروز چنین مسائلی، زنان دچار مشکلات بغرنج و لاینحلی نمی شوند. البته منظورم این نیست که امکان بروز مشکلات و دردسرها برای آنها وجود ندارد، نه! می خوام بگم آنها معمولا با این دست از مشکلات مواجه نمی شوند.

پس چرا ما نه؟

فکر می کنم چندین عامل مهم هستند که شکل گیری چنین رابطه ای رو در جامعه ما غیرممکن یا سخت کرده اند:

1- هر چند که این رابطه کاملا در دین ما تعریف شده است، ولی باورها و سنت های نادرست اجتماعی، این رابطه رو کاملا زشت و قبیح جلوه می دهند و خانواده ها (به خصوص خانواده های مذهبی تر) اصلا نمی توانند تصور کنند فرزندانشان (به خصوص فرزندان مونث شان) چنین رابطه ای داشته باشند و این ننگ برای شان قابل قبول نیست!

2- جوانان هم درک درستی از این رابطه ندارند که این هم باز از باورها و سنت های نادرست اجتماعی نشات می گیرد. معمولا جوانان (چه دختر و چه پسر) هیچ گونه تعهد اخلاقی رو در این زمنیه رعایت نمی کنند. بیشتر این رابطه رو برای وقت گذرانی و سوء استفاده می دانند تا رابطه ای سودمند و سازنده که می تواند خیلی از مشکلات آنها را مرتفع کند. این رابطه ها معمولا در حد یک تلفن زدن و یا به گردش رفتن باقی می ماند. هیچ وقت به نیازها و مشکلات هم توجه نمی کنند، حتی به عنوان یک دوست عادی که می تواند در خیلی از موارد به کار آید هم روی هم حساب نمی کنند. اگر هم رابطه جنسی در این میان واقع شود معمولا به صورت "اتفاقی" و از روی "هوس" و همراه با عذاب وجدان (به خصوص برای دختران) است، چون به اصلاح بکارت و دست نخوردگی خود را از دست داده اند

3- خیلی از مردان سعی می کنند که در ظاهر چنین رابطه ای رو عادی جلوه بدهند و ادعای روشنکفری و ... می کنند ولی این رابطه رو برای مثلا خواهر خود "حرام" می دانند و اگر متوجه شوند که خواهرشان در چنین رابطه است، خشم سر تا پایشان را فرا می گیرد و متوسل به خشونت می شوند. و باز مردان اگر متوجه شوند همسرشان پیش از ازدواج رابطه جنسی داشته است و بکارت خود را از دست داده است، اصلا زندگی با چنین زنی برایشان قابل تصور نیست! و غیرتشان اجازه نمی دهد که این ننگ را قبول کنند!

4- و باز هم به خاطر باورها و سنت های ما، زنان و دختران در چنین روابطی بسیار آسیب پذیر هستند و کمتر پیش می آید که با فراق خاطر چنین رابطه ای را قبول کنند.

متعه، به عنوان نوعی ازدواج دائم

شاید متعه برای کسانی که (به خصوص زنان) طالب استقلال و آزادی بیشتری در زندگی مشترکشان هستند، راه مناسبی باشد. آزادی بیشتر هم برای مرد و هم برای زن، و تعریف شرطهای ضمن عقدی که در ازدواج دائمی امکان ندارند از مزیت های این نوع ازدواج می توانند باشند و باز هم طبق معمول مهمترین مشکل پیش رو، باورها و سنت های نادرست اجتماعی هستند! البته منظورم از متعه برای زوج ها، در واقع همان ازدواج دائم است که آزادی و استقلال بیشتری را برای کسانی که طالبش هستند فراهم می کند، و نه از آن ازدواج های ...



مشاور(شنبه 86 اردیبهشت 1 ساعت 1:3 صبح )

دیدگاه‌های دیگران ()

 

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
احکام ازدواج موقت از نگاه آیت الله سیستانی (1)
[عناوین آرشیوشده]
 
Copyright © 2006-KhazoKhil.Com All Right Reserved